AKTUELT: Organisasjoner ber kleskjedene
sertifisere klærne

Etiskforbruk.no har sammen med Oikos og fem andre organisasjoner sendt brev til 30 klesprodusenter med oppfordring om at de sertifiserer sine økologiske produkter av en uavhengig tredjepart.

Les mer om saken hos Etiskforbruk.no og stiftelsen Miljømerking. Brevet finner du på denne lenken.

Her er Cotton Child's svar:

****

Til Etiskforbruk.no

Takk for at dere kontaktet Cotton Child om økologisk sertifisering. Nedenfor har vi besvart spørsmålene.

- Hvilke sertifiseringsordninger bruker dere i dag?

Bomullsplaggene og tekstilene for baby, barn og voksne som Cotton Child leverer, er alle laget av sertifisert økologisk bomull.

Vi ser klart verdien til økologi- og miljømerkene som bevis ovenfor kundene og har allerede varer med Svanen, EU-blomsten, GOTS, (IVN) og EKO.

Noen av våre produkter har ikke disse påsydde merkene, men råbomull (eventuelt spunnet garn) er sertifisert av SKAL (Control Union), IMO eller ECOCERT. Cotton Child innhenter da sertifikatene og testresultater fra laboratorier for ferdige plagg.

– og hvilke har dere planer om å bruke i framtiden?
Fra de utenlandske leverandørene vil vi prioritere produkter med økologimerkene EKO og GOTS i tiden som kommer.

En av våre viktigst leverandørfabrikker i India (Assisi) er allerede godkjent av Control Union, og bomullen er sertifisert av IMO. Produksjonsselskapet sense-organics er nå også i ferd med å bli godkjent slik at plaggene fra India kan få påsydd EKO eller GOTS-merker. Dette er lovet ved neste leveranse i 2009.

Noen andre leverandører har så langt valgt å ikke bruke økologimerker på varene (fullstendig sertifisering) av kostnadshensyn. Argumentene er at bomullen er økologisk sertifisert og at all input er i henhold til naturtekstilstandarden til IVN (GOTS). Cotton Child vil i økende grad velge bort slike produsenter (og varegrupper) framover til fordel for totalsertifiserte produksjonskjeder.

Vi vil jobbe for Svane-sertifisering ved framtidig egenproduksjon, men dette er ikke konkretisert enda. Merk at for en liten bedrift som Cotton Child medfører Svanen en betydelig kostnad. Minimumsavgift for søknad og omsetning første år er ca kr 20.000. Dersom vi selger 1.000 produkter av en slik varegruppe, vil dette føre til prisøkning på kr 20 (kr 25 inkl. mva) om denne varegruppen skal dekke kostnaden alene.

Cotton Child vil derfor også være avhengig av utenlandske økologimerker som er rimeligere og enklere å implementere med positivlister (tillatte substanser) enn miljømerker med negativlister (substanser som er forbudte) og omfattende testing av avløp. Utenlandske produsenter har også større produksjonsvolum enn det Cotton Child kan ha alene.

- Hvilke andre miljøtiltak har dere gjennomført – og hvilke har dere planer om å gjennomføre?
Cotton Child bruker båttransport fra India selv om dette er mindre fleksibelt og tar betydelig lengre tid enn fly.

I markedsføringen begrenser vi papirbruk så mye som mulig. Vi benytter resirkulert papir for pakking og brevkommunikasjon, og Svane-merkede trykkerier for kataloger. Cotton Child begrenser utsending av kataloger til kunder som vi har hatt et aktivt kundeforhold til de siste to årene.

For tekstiltrykk bruker vi vannbasert trykk (ikke konvensjonell plastisol).

Virksomheten til Cotton Child i Norge er ikke energikrevende. Kun vanlige tiltak for strømsparing blir gjennomført.

Vi vil jobbe for å redusere emballasjebruk i tiden som kommer, men plastpakking er allikevel tildels nødvendig av fuktighetshensyn ved transport fra India.

- På hvilken måte informerer dere kundene deres om miljøtiltak og sertifiseringsordninger.
Kundene blir informert om sertifiserings- og merkeordninger på produktsidene på web og i katalog. De økologiske merkene er trykket på emballasjen og/ eller er påsydd produktene. Svanemerket er påtrykket katalogene.

Etter hvert som salg via forhandlere øker, vil vi også ta med tilleggsinformasjon på hangtags av papp/ papir.

Det er også nødvendig for Cotton Child å informere om de utenlandske, økologiske merkene og sertifiseringsordningene på web og i katalog fordi få norske organisasjoner har gjort dette så langt. For eksempel har EKO vært et av de mest brukte økologimerkene i den europeiske naturtekstilbransjen de siste 15 årene. (GOTS vil etter hvert overta). Kundene våre forteller at de blir tildels forvirret av offisiell, norsk informasjon. Ensidig, snevert miljøbudskap i media kan virke negativt for utviklingen av økologiske og "mer rettferdig" framstilte tekstilvarer. Etter vår mening bør forbrukerne få informasjon om at Svanen og EU-blomsten er gode merker, men ikke de eneste.

Ser fram til godt samarbeid med organisasjonene framover.

Vennlig hilsen Birger Baksaas Cotton Child as

****

Se tidligere artikkel om dette: Hva er forskjellen på økologiske og miljømerkede klær?




(Oppdatert 11.01.2016. Opprinnelig skrevet 19.08.2008)

 

Del lenke til denne artikkelen med ditt nettverk

Knappene åpner et vindu der du kan se hva du deler, og du kan legge til egen tekst om du ønsker det.